De essentie van georganiseerde religie

Mosiah
Administrator
This post was updated on .
De essentie van georganiseerde religie is het ophalen van geld, het ontkennen van de dood, het onderdrukken van vrouwen en het discrimineren van homo's.

Heb ik nog iets gemist? Of ben ik juist te hard?

Re: De essentie van georganiseerde religie

Eunice
Nee hoor, je bent zeker niet te hard, eerder reeël. Ik mis nog zich verheven voelen van de massa.

Re: De essentie van georganiseerde religie

Laman
Mosiah wrote
De essentie van georganiseerde religie is het ophalen van geld, het ontkennen van de dood, het onderdrukken van vrouwen en het discrimineren van homo's.

Heb ik nog iets gemist? Of ben ik juist te hard?
Wat dacht je van rassendiscriminatie? Of is dat alleen van toepassing op de mormonen?

Zit trouwens net een docu te kijken over het teken van Kaïn, maar dat werd door de kerken in de oude tijd toch echt gezien als een donkere huid. En die mafkezen van de KKK geloven dat nog steeds.

Re: De essentie van georganiseerde religie

Mosiah
Administrator
Ik weet niet of rassendiscriminatie typisch Mormoons is. De Mormoonse kerk is in Amerika wel heel erg "blank" in vergelijking met de bevolking en met andere kerken; zou je niet zeggen als je al die promo-filmpjes van de kerk met etnische minderheden ziet (maar dat is natuurlijk de bedoeling van die filmpjes):

(Bron: Kosmin, B.A., Mayer, E. & Keysar, A. (2001). American Religious Identification Survey. New York: The Graduate Center of the City University of New York, p. 35).

Veel kerken hebben natuurlijk een sterke wij-zij, ingroup-outgroup mentaliteit en de scheidslijnen van deze groepen vallen vaak samen met maatschappelijke scheidslijnen, die niet zelden raciale scheidslijnen zijn. Misschien dat dat er mee te maken heeft.