De mormoonse kerk; een hele dure hobby

123

De mormoonse kerk; een hele dure hobby

Eunice
Mijn man en ik hebben samen een goed en bovengemiddeld inkomen. Toch hebben we daar de afgelopen jaren niet echt veel van gemerkt. Nu wij geen lid meer van de kerk zijn, merken we pas hoeveel geld ons de kerk gekost heeft. Behalve tiende betalen, betaalden we natuurlijk ook de benzinekosten voor de bijeenkomsten in eigen stad en buiten de stad (dit waren er niet weinig), de telefoonkosten, een bijdrage voor een zendeling die zijn zendingsgeld niet bijelkaar gespaard had, hapjes en drankjes die je meenam voor een gezellige bijeenkomst etc. etc.. De leiders verkondigden altijd: betaal tiende en vertrouw op De Heer dat Hij jou zal zegenen met al datgene dat je nodig het. Nu wij geen tienden betalen en andere giften doen aan de kerk voelen wij ons pas rijk......

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

Mosiah
Administrator
Hallo Eunice, welkom op het forum.

Inderdaad, het kost handen vol geld en dan mag je zelf het kerkgebouw nog schoonmaken ook. Wij betaalden 1x per jaar tiende, dat moest al in oktober/november overgemaakt worden om op tijd verwerkt te kunnen worden. We verlieten de kerk in september 2007, toen hadden we ineens een leuk zakcentje over - en tijd om het uit te geven.

Als we sindsdien iets extravagants kopen of doen, zeggen we altijd: ach ja, het is nog steeds goedkoper dan tiende.

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

Laman
Ooit in een discussie de stelling ingenomen dat je met 9/10e van je inkomen heel veel nog kon doen en dat die 1/10e van je inkomen het verschil niet maakte. Nu weet ik wel beter.

Het gaat niet om het betalen van 1/10e van je inkomen, maar om de macht die de kerk daarmee krijgt op haar leden. Alleen als je 10e betaald, mag je naar de tempel en kun je celestiaal worden.

Het vreemde was toch altijd weer die druk op het betalen van je 10e. Alleen dan zou je geloof getest worden en zou blijken of je een getrouw lid was.

Nu ben ik alleen nog maar getrouw aan mijn vrouw en kinderen en kan ik elke cent die ik verdien goed gebruiken om het leven hier tot een hemel te maken.
ada

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

ada
Nou en of!

Ik ben opgegroeid in de kerk (mijn ouders waren bekeerlingen) en mijn  ooms en tantes aan beide kanten hebben bovengemiddeld veel alcohol en sigaretten geconsumeerd. In mijn na├»viteit heb ik zelfs gedacht dat tiende betalen goedkoper was dan het WvW "breken". Boy was I wrong!!!!

Laatst sorteerde mijn man digitale foto's van de afgelopen 6 jaar en we kwamen er een foto tegen van onze dochter (toen 8) die trots haar tiende uittelde in een zakje deed. Ik ben bijna door de grond gezakt van schaamte!

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

Laman
This post was updated on .
Eunice wrote
De leiders verkondigden altijd: betaal tiende en vertrouw op De Heer dat Hij jou zal zegenen met al datgene dat je nodig het
Er was een soort tiende die de kerk liever niet betaald kreeg (hoewel ik daar nu ernstig over twijfel), en dat was een tiende over prijzengeld dat je had gewonnen met gokken (loterijen etc.).

Dit jaar doen we voor het eerst mee met de oudejaarsloterij zonder schuldgevoelens en kunnen dan zonder problemen genieten van een geldprijs (maar dat moeten we nog maar zien).

Zijn er nog meer mensen die een gokje wagen?

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

Mosiah
Administrator
Ik ben zelf niet zo'n gokker. Ik geloof ook niet dat de kerk je geld niet zou aannemen; wel staat me bij dat de kerk vorig jaar iets van twee ton tiende heeft terugbetaald die ze van een veroordeelde beleggingszwendelaar had gekregen. Ik zal eens kijken of ik dat bericht nog kan opduikelen. De man was bisschop, als ik het me goed herinner, dus het was een redelijk publieke zaak. En dan doet de kerk natuurlijk haar uiterste best om haar gezicht te redden.

Ik wou dat ik mijn tiende terugkreeg...

Edit: Val Southwick heette de boef en de kerk betaalde $202,761.74 tiende terug: "LDS Church spokesman Scott Trotter says the church has a policy of not profiting from alleged ill-gotten gains".

Ik heb alleen zo'n donkerbruin vermoeden dat dergelijke regelingen alleen gelden voor "ill-gotten gains" die publiekelijk bekend zijn...

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

Betty
Jullie doen nu net alsof de Kerk van de tienden profiteerd en de leiders er een feestje van organiseren of zo. Deze regel is echter niet door de Heiligen der Laatste Dagen bedacht hoor.
Het is door God bedacht om zijn koninkrijk op aarde verder uit te breiden. Alle Christenen op de hele wereld kennen deze regel uit de Bijbel. Maar zoals met alles op deze site is jullie mening weer heel gekleurd en eenzijdig.

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

Mosiah
Administrator
Betty wrote
[...]
Sterker nog, in niet-christelijke religies zijn ook zulke regels. Goden hebben altijd veel geld nodig, blijkbaar kom je er niet met almachtig en alwetend zijn...

Re: De mormoonse kerk; een hele dure hobby

heksjepeksje
De leiders verdienen er wel een goede boterham mee hoor... en een super duur nieuw winkel centrum in salt lake... en een ranch.. en dure tempels en dure kantoren en denk je dat de apostelen tweede klas vliegen als ze de wereld rond trekken om te prediken?... dacht het niet..

Anyway, die tempel reizen in het verleden dan., een hele week naar zwitserland of London. Je tempelkleding die je moest kopen...die boeken en kunstwerken die aangeschaft worden om vooral te laten zien dat je zo goed bent...

Pfff duur grapje. Stopte het maar bij 10%!
123