Hoe het zelfbeeld van de Mormonen afwijkt van de werkelijkheid

Hoe het zelfbeeld van de Mormonen afwijkt van de werkelijkheid

Mosiah
Administrator
Onlangs kwam ik via Google op een forum over paarden, alwaar een Mormoonse paardenliefhebber vroeg wat de mensen zoal over de Mormonen wisten. De meeste mensen blijken een redelijk accuraat beeld van de kerk te hebben. Ook al weten ze er niet veel vanaf, ze prikken redelijk makkelijk door het PR-plaatje van de kerk heen.

Een flink deel van de mensen heeft nog nooit van de kerk gehoord. Het deel dat er wel van gehoord heeft, zegt er niet veel vanaf te (willen) weten. Associaties die gemaakt worden zijn Amish, Amerikaans, polygamie, sekte, grote gebouwen, geen sex voor het huwelijk, geen koffie of thee, Jehova’s Getuigen, Salt Lake City, streng, homofoob, endogaam, zieltjes winnen, conservatief en tiende betalen.

Alles bij elkaar een redelijk accuraat beeld dus. Behalve volgens de Mormonen zelf dan, die de beeldvorming vervolgens verwoed proberen bij te stellen:

- Nee, wij zijn helemaal niet streng. Er zijn wel veel regels (voor je eigen bestwil) maar niets is verplicht. Op p. 5 herhaalt poster El-vis meerdere keren met hoofdletters dat NIETS MOET en NIETS VERPLICHT is. Volgens mij gelooft ze het zelf…

- Nee, we zijn niet homofoob, homo’s zijn net mensen, we doen daar helemaal niet moeilijk over, “iedereen word idd genomen zoals ie is” (grappige woordkeuze), etc. Op een bepaald moment (p. 6) schrijft poster El-vis over homoseksualiteit: “we hebben het er daar eigenlijk niet zo vaak over in de kerk, juist omdat we die mensen zien als gewone mensen, en het idee dat ze dus homoseksueel zijn niet zo belangrijk voor ons is.” Ik ben benieuwd hoe ze daar tegenwoordig over denkt, nu de kerk tientallen miljoenen heeft uitgegeven aan de strijd tegen het homohuwelijk.

- Nee, we zijn geen sekte, dat hangt helemaal af van je definitie van sekte. We zijn heel christelijk en heel gewoon. Het mooiste compliment dat de Mormoonse posters dan ook krijgen is van de mensen die hen persoonlijk kennen en aangeven nooit gemerkt te hebben dat ze Mormoon zijn.

Liegen, manipuleren, misleiden, halve waarheden vertellen, het mag allemaal ter meerdere eer en glorie van de kerk. “Lying for the Lord” heet dat in het Engels. Als je vroeg genoeg begint, ben je, net als poster El-vis, op je veertiende al in staat om mensen zand in de ogen te strooien en te laten denken dat je heel wijs bent en veel hebt meegemaakt (poster Beantsje op p. 6).

Re: Hoe het zelfbeeld van de Mormonen afwijkt van de werkelijkheid

Michaël
Het grappige van het zelfbeeld van de mormonen vind ik dat ze denken een enorme kerk te zijn, en wanneer je lid bent heb je ook echt dat gevoel.  Alles lijkt ze groot, terwijl het in werkelijkheid maar een klein clubje actieve leden zijn die echt marginaal zijn op de wereldbevolking.
ada

Re: Hoe het zelfbeeld van de Mormonen afwijkt van de werkelijkheid

ada
JA, dat was een zware tegenvaller...

Re: Hoe het zelfbeeld van de Mormonen afwijkt van de werkelijkheid

Eunice
zo heb ik het ook ervaren.
In de kerk vertelden ze dat de kerk een grote wereldkerk is. Maar dit verkondigd alleen de kerk.
Nergens andres kan ik lezen en hoor je dat de mormoonse kerk 1 van de snelst groeiende kerk is.