Ja, door de voorhang: Mosiah

12

Ja, door de voorhang: Mosiah

Mosiah
Administrator
This post was updated on .
Mijn schermnaam is Mosiah. Mijn ouders zijn lid geworden toen ik 2 was, dus ik ben in de kerk opgegroeid. Mede daarom heeft het zo'n 34 jaar geduurd voordat ik een getuigenis van de onwaarheid van de kerk ontving

Ik ben tevens de webmaster van deze site en dit forum maar ik word in het geheel niet gehinderd door enige kennis van internetzaken, dus duimen maar dat het goed gaat...

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Eunice
is Mosiah je "geheime" tempelnaam?
Eunice namelijk de mijne. En ik moet eerlijk zeggen, omdat ik ooit de belofte heb gedaan om deze naam mijn leven lang geheim te houden, heb ik er best moeite mee. Maar daar moet ik mij maar even overheen zetten.
Dus vandaar aangenaam kennis te maken. Wat ik trouwens zo flauw vond en nog steeds vind, is dat mijn man mijn naam wel mocht weten, (die hij alweer vergeten is, zijn eigen naam ook overigens) en ik de zijne in dit leven niet mag weten.
Je voelt je in de HLD kerk als vrouw zijnde vaak een tweederangsburger. Ook al zeggen de leiders dat dit absoluut niet zo is.

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Mosiah
Administrator
Inderdaad, mijn tempelnaam.

Overigens ben ik van mening dat de belofte om die naam geheim te houden eerder afgedwongen is dan vrijwillig gemaakt, net als alle andere tempelverbonden. Je wordt op niks voorbereid en de verwachtingen en groepsdruk in de aanloop naar, en tijdens het endowment zijn dermate hoog, dat ik me niet kan voorstellen dat er veel mensen zullen zijn die zeggen: wacht eens even, daar wil ik nog eens over nadenken.

Bovendien - welke belofte heeft de kerk ooit waargemaakt? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zeg ik maar.

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Eunice
ik vond het vroeger wel heel bijzonder een tempelnaam te krijgen.
Kom ik er later achter dat iedere vrouw op de hele wereld die die dag een endowment ontving Eunice heet.
Wat een tegenvaller. Toch niet zo bijzonder als ik dacht.

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Mosiah
Administrator
Eunice wrote
Wat een tegenvaller. Toch niet zo bijzonder als ik dacht.
Da's nog niet zo erg als het vermoeden dat ik heb dat ook de namen van overledenen recycled worden als er niet genoeg ingediend worden. Ik ben meerdere namen tegengekomen waar 2 of 3 keer voor gewerkt was; zelfs als dat niet bewust gebeurt, is toch op zijn minst de controle belabberd.

Als je dan bedenkt hoeveel tijd erin gaat zitten (alweer)...

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Laman
Nou, dan zal ik me ook maar "voorstellen"...ik ben degene die de naam van Eunice is vergeten en die ook zijn eigen naam is vergeten (kom ik toch niet meer in het celestiale koninkrijk....sorry, Eunice).....

Ik ben op mijn 8ste gedoopt en tot mijn 16e redelijk actief geweest. Daarna een periode van "verval" gehad om op mijn 29ste weer terug te keren naar de kerk. Dit, omdat mijn vrouw druk bezig was met onderzoeken en we plots een brief kregen met het verzoek of we nu verdorie eens naar de kerk wilden gaan of dat ik me anders maar moest laten uitschrijven. Dit deed best wel zeer, ook omdat mijn vader samen met mijn moeder in deze periode zeer actief was in de gemeente Zoetermeer en we veel vragen aan hun stelden.

Ik kon gelijk promotie maken tot priester in het aäronisch priesterschap om mijn eigen vrouw te kunnen dopen. De gave van de heilige geest was voorbehouden aan het melchizediks priesterschap.

De jaren in de kerk waren jaren van tegenstrijdigheden verwerken. Tot het moment dat mijn vrouw plots niet meer geloofde in de kerk. Dit is onze redding geweest, want ondanks dat ik de kerk niet altijd serieus heb genomen, durfde ik niet voor mezelf het besluit te nemen om er uit te stappen.

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Mosiah
Administrator
Welkom op dit forum, Laman!

Je hebt een typische kerk-loopbaan gehad, wist je dat? Veel mensen die opgroeien in de kerk worden tussen hun 14de en 16de inactief maar worden rond hun 30ste weer actief, meestal als ze zelf kinderen krijgen.

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Michaël
Ook hallo, met Mosiah heb ik al eens wat heen en weer gemaild dus we kennen elkaar al een beetje.  Het verhaal over het mormonisme is als een virus, elders op de site, is van mij.
En ja, graag ga ik meedoen aan dit forum.  Vooral om een tegenpool te kunnen zijn van die graaiers uit Utah die achter je poen aanzitten en kwetsbare mensen benaderen met hun zendeling-soldaten om zo de kas te spekken.

Re: Ja, door de voorhang: Mosiah

Mosiah
Administrator
Welkom op het forum, Michaël. Ben je je boeken al kwijtgeraakt?

N.B. Een linkje naar Michaël's verhaal.

N.B. 2: Iedereen die dat wil mag ook een eigen topic starten om zich voor te stellen, is denk ik makkelijker om later mensen terug te vinden.
12