Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

12

Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

Mosiah
Administrator
Op de nieuwspagina van deze site worden de blogs van Nederlandstalige zendelingen in het buitenland bijgehouden. Onlangs verscheen op een daarvan het volgende bericht (pdf):

Een paar weken eerder hadden wij hier een groot voorbeeld van een jonge zendeling wiens moeder plotseling overleed, hij werd voor de keuze gesteld om naar huis te gaan en zijn zending niet te kunnen voortzetten in Suriname of om hier te blijven en zijn zending af te maken. Hij koos voor het laatste.
Diep triest vind ik dat - een kerk die een jonge man van een jaar of 20 onder druk zet met zo'n alles-of-niets "keuze", alsof hij zijn zending niet voor een paar dagen of weken zou kunnen onderbreken.

Diep triest ook, dat er mensen zijn die dermate geconditioneerd zijn dat zij dit bewonderenswaardig vinden.

En dan beweert deze "kerk" nog dat zij gezinnen op de eerste plaats stelt en dat zij niet snapt waarom mensen de Mormonen maar een rare sekte vinden. Nou, om dit soort onmenselijke praktijken dus.

Mijn gedachten gaan uit naar deze jonge man. Ik was zelf maar een paar jaar ouder toen ik mijn moeder verloor en kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om een dergelijk verlies in je eentje in een vreemd land te moeten dragen.

Re: Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

Gerrie
Dit is een typisch voorbeeld van hoe religie tot onmenselijk gedrag kan leiden. Ik schrijf "religie", want dit gedrag komt niet alleen voor bij de mormonen. Gisteren werd in het actualiteitenprogramma "Uitgesproken" een documentaire getoond met de titel "My brother the Islamist", zie http://omroep.vara.nl/media/60503, over een jongeman van 27 jaar uit het Engelse Dorset, die zich bekeerde tot de fundamentalistische Islam. De documentaire is gemaakt door zijn stiefbroer, die zijn oudere broer confronteert met hoe de gezinsverhoudingen zijn verslechterd door zijn bekering: Ineens is de jongere broer een vieze ongelovige, met wie deze gelovige moslim eigenlijk alleen zijn linkerhand zou moeten schudden, dezelfde hand als waarmee hij zijn kont afveegt, volgens Islamitisch voorschrift. Zijn rechterhand geeft hij alleen aan medegelovigen.

In deze documentaire wordt getoond waarom Westerse jongemannen zich bekeren tot de fundamentalistische Islam, namelijk vanwege de verdorven westerse wereld, zo wordt het voorgesteld, die ook van hun eigen leven een puinhoop heeft gemaakt. Deze jongeren zoeken 'houvast' , en dat denken ze te vinden bij de fundamentalistische Islam, de enige ware godsdienst, geleid door de profeet Mohammed, alle anderen zijn voorbestemd voor de hel.

Ik zie wel punten van overeenkomst tussen de fundamentalistische Islam en het mormonisme: Willen de mormonen niet het mormonisme over de wereld verbreiden zoals ook deze tak van de Islam dat wil? En onderwijzen de mormonen niet dat iedereen die geen mormoon wordt (in dit leven of anders via de mormoonse tempels in het hiernamaals), en die niet blindelings gehoorzaamt aan de mormoonse profeet, uiteindelijk niet naar de mormoonse hemel gaat?

Een belangrijk verschil is er ook: De fundamentalistische Islam zet zich af tegen het rijke, decadente westen, terwijl de mormonen daarin juist heel veel kapitaal hebben zitten via hun bedrijvenimperium, en nu zelfs presidentskandidaten van het (volgens de Islam satanische) Amerika. Van de fundamentalistische Islam zou je dan tenminste nog kunnen zeggen dat het 'ware gelovigen' zijn, terwijl het de mormoonse kerk eigenlijk vooral nog te doen lijkt om geld en macht. Van hun kerkgeschiedenis, hun geloofsleer en de handel en wandel van de 'kerk'organisatie blijft op Internet immers geen spaan meer heel.

Administrator
Die uitzending heb ik ook gezien. Wat ik me de hele tijd afvroeg: als je zo de hele dag radicaal gelovig loopt te zijn, heb je waarschijnlijk geen tijd om te werken. Zouden zij enerzijds van een uitkering leven en anderszijds de westerse maatschappij afwijzen? Zou me niks verbazen. Religie en hypocrisie gaan vaak hand in hand...

Re: Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

Gerrie
De reden waarom mensen lid worden van fundamentalistische groeperingen en sektes, is volgens mij maar al te vaak gelegen in teleurstellingen in het echte leven, zoals werkloosheid waardoor ze tóch al van een uitkering leven. Dergelijke religieuze groeperingen doen veel valse beloftes, en voor deze mensen is dat een soort laatste strohalm waaraan ze zich krampachtig vasthouden. Dat verklaart misschien ook het fanatisme waarmee ze hun geloof verdedigen, tegen alle argumenten in, en misschien zelfs tegen beter weten in. Het zou ook verklaren waarom de meesten die dergelijke groeperingen bestrijden, daarin lang niet zo fanatiek zijn als deze gelovigen.

Gelovigen die vanwege hun religie van een uitkering leven, bijvoorbeeld doordat zij zich niet aan willen passen aan sociale regels (geen hand willen geven, of alleen de linker hand, of geen kerstmis of verjaardagen willen vieren, of niet alleen zelf geen koffie drinken, maar ook weigeren om dat aan anderen te schenken, en door dit soort gedragingen ook nog eens actief hun geloof lopen prediken), die kunnen allerlei redenen bedenken om dat te rechtvaardigen: Als zij vanwege hun religeuze regels geen baan kunnen krijgen, dan kunnen ze dat toeschrijven aan de niet alleen decadente, maar ook hypocriete wereld van de ongelovigen, die wel beweert voor godsdienstvrijheid te zijn, maar die daaraan toch ook weer paal en perk stelt door deze gelovigen geen baan te gunnen vanwege hun religie.

Daarin hebben ze niet helemaal ongelijk, want misschien komen ze een keer tot bezinning als ze juist wel worden opgenomen in een normale werkomgeving, met over het algemeen redelijk denkende mensen, met wie ze toch eens in gesprek zullen raken. Misschien is het daardoor dat er onder jongeren (van de moslims, maar ik las dat dit ook speelt bij de mormonen) steeds meer zijn die weinig of niets meer doen aan de religie die hen door hun voorouders is opgelegd: Ze zijn zelf gaan nadenken.

Een reden voor deze gelovigen om er bewust voor te kiezen om van een uitkering leven, zou kunnen zijn dat zij ervoor passen om in slavendienst te treden van niet zelden decadent rijke westerse ondernemers, die zelf een luxe leventje hebben terwijl zij hun personeel uitbuiten (zoals de leiding van de mormoonse kerk dat ook doet met haar leden). Een enkeling onder deze gelovigen gaat nog een stap verder dan hier niet alleen aan mee te werken, maar door het actief te bestrijden door terrorisme. Want pas dán komen de ongelovigen uit hun luie stoel, ze moeten wel.

Dan ga je je afvragen of het niet eens tijd wordt voor toch iets meer gedrevenheid in het bestrijden van religieus fanatisme. Ik vermoed dat dit ook de drijfveer was van de maker van deze documentaire.

Re: Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

viviancatharina
Gelukkig heb ik zelf niet zo een drama meegemaakt, maar toen ik voor de keuze kwam om te kiezen voor mijn gezin of de kerk..... HEB IK VOOR MIJN GEZIN GEKOZEN!!!! Er werd mij toen botweg gezegd dat ik v oor SATAN koos. Hoe kun je voor Satan kiezen als moeder, als je voor je gezin kiest????? Ik vertelde mijn gemeente president dat God mij had gezegend met kinderen en dat mijn belangrijkste taak was om daarvoor te zorgen!!! Tienden betalen en naar de kerk komen was belangrijker! Dat ik hierdoor in de schulden dreigte te geraken deed hen niets!!! Het draait alleen om geld en macht in de kerk! JEZUS VERAFSCHUWD DEZE DINGEN!!! Waar zijn ze mee bezig??? Niet met het verkondigen van het woord van God en Jezus!!!!!

IDD, ik volg een opleiding om een betere baan te kunnen krijgen in de zorg. Omdat ik financiële hulp in de vorm van buskaartjes wilde voor vervoer naar de kerk, werd mij aangeraden om te stoppen met mijn opleiding en maar te gaan werken!!! Was het niet de bedoeling om goed werk te krijgen d.m.v. een opleiding en zo zelfredzaam te worden?????
Met ongeschoold werk kan ik mijn gezin niet onderhouden, serker nog i.v.m. mijn leeftijd wordt ik niet eens aangenomen voor dat werk, ik ben n.l. veertig+

Re: Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

Mosiah
Administrator
viviancatharina wrote
Wat een losers daar zeg! Erg kortzichtig ook: betere opleiding = betere baan = meer tiende. Deze gemeentepresident zal met een dergelijk zakelijk inzicht nooit een Algemene Autoriteit kunnen worden...
ada

Re: Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

ada
This post was updated on .
viviancatharina wrote
[...]
Nou, zeg! Dat is wel heel erg bot! Klaarblijkelijk zijn zij dé autoriteit wat Satan betreft....

Hoe gaat het nou met je kinderen? - Mijn eigen kinderen zijn helemaal opgebloeid sinds wij de mormoonse kerk hebben verlaten en hebben zich prima ontwikkeld. En zonder mijzelf op de borst te willen kloppen kan ik ook alleen maar zeggen dat ik een veel betere moeder ben geworden sinds die tijd - relaxter vooral met veel meer tijd en energie om met elkaar te lachen en te genieten van het leven.

Als ik naar mijn kinderen kijk weet ik in mijn hart dat wij geen beter besluit hadden kunnen nemen dan de "kerk" te verlaten.

Re: Liever op zending blijven dan je moeders begrafenis bijwonen

Gerrie
Hoi Vivian, kennelijk ben jij (nog) mormoon, maar als ik jouw verhaal lees dan behoor je niet tot de "low maintenance leden" waarvan door de mormoonse kerk wordt gesproken (zie de link bij "Hoe slachtoffers daders worden", http://www.mormonisme.nl/p/forum_23.html#nabble-td2180116). Gelukkig blijkt wel dat je kritisch nadenkt over wat je 'kerk' tegen jou zegt en wat ze zelf doet, maar je hebt al gemerkt dat kritisch nadenken niet op prijs wordt gesteld in dit soort sektes.

Toch, wat ik ondanks alle kritiek op de mormonen wel goed vind, is dat er nog meer mormonen zoals jij te vinden zijn die wél nadenken, en die daarover ook nog eens schrijven op het Internet. Best een goede mormoonse website die je kritisch nadenken verder kan voeden is wat ik vond met een beetje googelen, http://www.mormonthink.com/tithing.htm.

Daarop kun je ook zien hoe de top van de mormoonse 'kerk' in de watten gelegd wordt, lees eens "How much do the General Authorities get paid?" (http://www.mormonthink.com/tithing.htm#salary) en dan vooral vanaf "From a former church financial employee". De hoogste top van de mormoonse 'kerk' heeft jaarsalarissen van tussen de $120.000 en de $600.000, creditcards op naam van de 'kerk', riante woningen met personeel, luxe vakantieverblijven, goede scholing voor hun gezinnen (die worden immers de volgende generatie mormoonse CEO's want het leiderschap blijft in de familie), en gratis reizen, allemaal betaald door de mormoonse 'kerk'.

Je begrijpt natuurlijk wel dat al dat geld ergens vandaan moet komen. Van jou dus, en van alle andere 'goedgelovige gelovigen'. Daarom zijn hun financiën ook het gevoeligste punt van de mormoonse 'kerk', en kunnen ze geen leden gebruiken die daar kritisch over zijn. Je begrijpt misschien ook waarom ik mij afvraag waarom er nog steeds zoveel mormonen zijn, tegen beter weten in, zelfs als ze eigenlijk niet meer welkom zijn omdat ze niet "low maintenance" zijn, kritische vragen stellen en ook niet meer willen betalen aan de 'kerk'.

Een gedachte: Religies prediken 'bekering', waarmee ze een grote levensverandering ten goede bedoelen. Andere voormalige mormonen op dit forum hebben 'het licht' al gezien, wanneer trek jij je conclusies en kom je tot 'bekering' VAN het mormonisme? Als je moeite hebt met het doorhakken van de knoop, ga dan ook eens te rade bij iemand zoals Sjoukje Drenth-Bruintjes in Oude Pekela, zie http://www.sektehulp.nl/, want anders blijf je als een soort gevangene rondgaan in deze mormoonse molen.

Ik ben wel benieuwd naar wat je hierop te zeggen hebt.
12