Mormoonse kerk in Belgie verbergt onafhankelijke informatie voor haar leden

Mormoonse kerk in Belgie verbergt onafhankelijke informatie voor haar leden

Mosiah
Administrator
This post was updated on .
Een van de kenmerken van sekten is dat zij de informatie die de leden over de groep krijgen proberen te controleren en waar nodig manipuleren – met name om kritische informatie, die de sekteleden aan het denken zou kunnen zetten, te onderdrukken.

Elders op deze website kunt u lezen dat de Mormoonse kerk ook een sekte is. Om deze hypothese op het aspect interne informatievoorziening te testen, heb ik via internet het volgende experiment uitgevoerd:

Op 20 januari 2012 was Wilfried Decoo op de Belgische radio om over de Mormonen te spreken onder de noemer “Wie kent de Mormonen?”. Op 21 januari schreef ik op dit forum een klein stukje met wat aanvullende informatie en plaatste tevens een link op de website van het radioprogramma.

Op 4 februari plaatste de Mormoonse kerk in Belgie een nieuwsartikel over dit interview op haar website met daarin een link naar de website van het radioprogramma (en daarmee indirect naar dit forum).

Diezelfde dag maakte ik de volgende status update op de Facebook fan page van mormonisme.nl:
Hé, dat is leuk, de website van de kerk in Vlaanderen plaatst een linkje naar het forum van mormonisme.nl - indirect weliswaar (via de reacties) maar toch, het verkeer naar mormonisme.nl vanuit België neemt meteen enorm toe.
In de dagen die daarop volgden, heb ik zelf 100x op het forumbericht geklikt om het aantal views kunstmatig te verhogen en de indruk te wekken dat het artikel door heel veel mensen gelezen werd. Dat was echter helemaal niet het geval (het artikel was op dat moment ca. 50x bekeken).

Tegelijkertijd controleerde ik of de kerk het artikel over de radio-uitzending op haar website zou laten staan. Toen ik dat vandaag deed, zag ik dat het bewuste artikel is verwijderd en niet meer voorkomt in het nieuwsarchief van de Mormoonse kerk in Belgie.

De Mormoonse kerk houdt mormonisme.nl dus scherp in de gaten. Zij reageert niet inhoudelijk op de informatie op deze site maar probeert deze wel actief van haar leden (en eventuele andere bezoekers van haar website) weg te houden. Ze hebben blijkbaar nog niet helemaal door hoe internet werkt. Vandaar dat de Mormoonse kerk momenteel in een sinds de jaren 1830 ongekend hoog tempo leegloopt, zoals Reuters onlangs berichtte.

Re: Mormoonse kerk in Belgie verbergt onafhankelijke informatie voor haar leden

Betty
Jullie halen ook na een aantal dagen berichten van jullie site af omdat jullie de relevantie ervan niet meer inzien. Dat is dus ook wat ze in België hebben gedaan. Waarom zouden ze een link laten staan naar een site die hun aanvalt??? Deze site is helemaal niet onafhankelijk zoals geclaimd wordt. Maar wel degelijk vooringenomen en gekleurd.
Wat helemaal erg is is dat er vanuit wordt gegaan dat Heiligen der Laatste Dagen niet kundig genoeg worden geacht om deze info zelf te ontdekken op internet. Iedereen weet toch wel hoe je op internet info kan krijgen. Om te suggereren dat de Kerk het weg houdt zodat ze de info niet kunnen vinden is wel heel naief!

Re: Mormoonse kerk in Belgie verbergt onafhankelijke informatie voor haar leden

Mosiah
Administrator
Betty wrote
Jullie halen ook na een aantal dagen berichten van jullie site af omdat jullie de relevantie ervan niet meer inzien. Dat is dus ook wat ze in België hebben gedaan.
Het enige verschil ik dat ik er open en eerlijk over ben. Er staat een heel nieuwsarchief op de site van de kerk in België met artikelen die allemaal veel ouder zijn dan het artikel waar ik over schreef. Waarom zijn die dan niet verwijderd?

Betty wrote
Waarom zouden ze een link laten staan naar een site die hun aanvalt???
Dat was precies mijn punt: ze hebben de link weggehaald omdat die indirect naar deze site leidde. Daar zijn we het dus over eens.

Betty wrote
Deze site is helemaal niet onafhankelijk zoals geclaimd wordt. Maar wel degelijk vooringenomen en gekleurd.
Het tegenovergestelde van onafhankelijk is afhankelijk. Deze site is van niks en niemand afhankelijk. Met vooringenomenheid heeft dat niks te maken.

Betty wrote
[...]
Ik ben het helemaal met je eens dat het  naief is om te denken dat de leden deze informatie niet zouden kunnen vinden als de kerk het indirecte linkje weghaalt. Maar toch doen ze het, en toch verdedig jij het ("Waarom zouden ze een link laten staan...").