Nexmo leeslijst

12

Nexmo leeslijst

Mosiah
Administrator
Welke boeken hebben je geholpen bij het nemen van je beslissing om de kerk te verlaten, of bij het verwerken van die beslissing? Voor mijzelf was “Combatting Cult Mind Control” van Steven Hassan een verhelderend boek in de laatste weken voor en na mijn uitschrijving (hoewel ik er nog steeds veel aan heb in mijn contacten met leden en nexmo’s).

Een boek dat mij een hele andere kijk op de geschiedenis van de kerk gaf, was “One Nation Under Gods” van Richard Abanes. Alleen het laatste deel vond ik wat minder; dit behandelt de actualiteit, waarin Abanes zijn eigen religieuze voorkeuren wat mij betreft net iets te sterk laat doorschemeren.

Welke boeken kunnen jullie de andere nexmo’s aanbevelen?

P.S. Wie wil, kan ook een boekbespreking plaatsen op het forum.
ada

Re: Nexmo leeslijst

ada
Een aanrader van mij is "Mistakes were made (but not by me). Why we justify foolish beliefs, bad decisions and hurtful acts" van Carol Tavris en Elliott Aronson. Het gaat over cognitieve dissonantie in ons dagelijks leven en zit vol met heel herkenbare voorbeelden, die je aan het lachen brengen als je een persoon uit je eigen leven erin erkent en je door de grond willen laten zakken als je jezelf in een van de verhalen herkent.

Ik heb ervan genoten en er veel van opgestoken. Een heerlijk boek!

Re: Nexmo leeslijst

Mosiah
Administrator
Zie ook dit artikel over het boek van Tavris & Aronson, geschreven door ada voor postmormonisme.nl.

Re: Nexmo leeslijst

Eunice
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de boeken die jullie genoemd hebben niet ken. Het wekt wel nieuwsgierigheid.
maar het boek van Eckhart Tolle "De kracht van het nu", heeft mij veel stof tot nadenken gegeven.
Eckhart vertelt in zijn boek wat religie met een mens doet.
Dit boek is echt een aanrader.

Re: Nexmo leeslijst

Laman
Ook voor mij gaf het boek van Eckhart Tolle vele nieuwe inzichten die bevestigden dat religie niet de antwoorden bevat. Vooral het tweede boek dat ik van hem las, "Een nieuwe aarde", verduidelijkte het boek "Kracht van het nu" meer voor mij.

Het mooie van Tolle is dat hij religie niet veroordeelt, maar ze eerder ziet als een goede start op weg naar het Zijn in jezelf. Het probleem met religie is alleen dat mensen zich hiermee willen identificeren. Ze zijn op zoek naar iets dat bij hun past, terwijl Tolle zegt dat identiteit niet bepaald wordt door gedachte of ego, maar iets is wat je altijd al bij je hebt gehad. Door zijn boeken te lezen, leer je geen oordeel meer te hebben over alles wat gebeurt in de wereld. Maar ook dat alleen jouw ego de blokkade is voor het ontdekken van het Zijn in jezelf.

Re: Nexmo leeslijst

Mosiah
Administrator
O ja, die kracht van het nu hebben wij ook, maar ik heb 'm nog niet gelezen.

Re: Nexmo leeslijst

Michaël
De Profeet der mormonen, Joseph Smith jr door MHA van der Valk is ook erg goed, een boek uit 1921 ! Via Marktplaats zijn ze nog wel eens te vinden.  Heb er hier een exemplaar van liggen, voor de liefhebber wil ik m wel opsturen mits ik het ook weer terug krijg.
ada

Re: Nexmo leeslijst

ada
Voor wie graag een persoonlijk verhaal wil lezen kan ik "Escape" van Carolyn Jessop aanbevelen. Zij was een van de weinige vrouwen die het lukte met haar kinderen zo'n polygamie-camp te ontvluchten.

Het boek "House of mourning" van Novak vond ik persoonlijk erg aangrijpend. Zij is een forensisch arts die de botten van de Mountain Meadows slachtoffers heeft onderzocht en hun verhaal verteld: Wie ze waren, waar ze vandaan kwamen, hoe hun leefomstandigheden (zoals bijv eten, soort arbeid en soort transportmiddelen) ongeveer geweest moeten zijn etc. En natuurlijk ook hoe ze aan hun einde kwamen.

Re: Nexmo leeslijst

Michaël
Mormonisme in opmars van Spiers is ook wel leuk, wel geschreven vanuit de protestante kerk volgens mij maar leuk leesbaar.
12