Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

12345

Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

Mosiah
Administrator
This post was updated on .
Hoe weinig het Woord van Wijsheid met gezondheid te maken heeft, lees je hier. Daarom deze vraag aan Nederlandstalige ex-Mormonen (“Nexmo’s”): wat drink, rook, snuif of spuit je?

Ik ben zelf in de kerk opgegroeid en heb dus nooit geleerd om met koffie, thee, alcohol en tabak om te gaan. Daar blijken achteraf gezien allerlei voordelen aan te zitten:

- Terwijl je bijna 40 bent, gaat er een hele nieuwe wereld voor je open met allerlei lekkers om te ontdekken.

- Omdat je bijna 40 bent en bovendien geen tiende meer hoeft te betalen, heb je ook geld genoeg om meteen kwaliteit te kopen.

- Als je na je 20-25ste begint met genotmiddelen, is de kans dat je verslaafd raakt bijna nihil.

In het begin ben ik als een gek vanalles gaan proberen maar het meeste viel zwaar tegen. De enige smaken die een Mormoon kent zijn zoet en zout, en de complexe smaakbeleving van een goede sigaar of een gerijpte whisky vergt enige oefening.

De meeste pilsen vind ik nog steeds niks, veel te bitter. De wat donkerder bieren kan ik wel waarderen.

Wijn vind ik ook niet veel aan. Wat een wijnkenner zoet noemt is niet wat een Mormoon daaronder verstaat en ik heb niet de interesse om mij er verder in te verdiepen. Af en toe drink ik wel een wijntje bij het eten in een restaurant, op vakantie of bij vrienden, maar dat is het dan ook wel zo’n beetje.

Sterke drank was even wennen. Mijn eerste whisky dronk ik zoals ik de cowboys op TV had zien doen: meteen een flinke slok. Ik had eerst een kwartier nodig om weer bij te komen en was daarna meteen genezen voor een half jaar.

Koffie begin ik steeds meer te waarderen. We zijn begonnen met een Senseo en na een jaar “doorgegroeid” naar een Nespresso. Sinds een paar weken hebben we er ook een filterapparaat bijgekocht en kopen soms in het weekend vers gemalen bonen.

Maar het beste heb ik voor het laatst bewaard: sigaren. Sigaretten heb ik nooit geprobeerd, die zijn gewoon echt ongezond (1 punt voor Joseph Smith, of liever gezegd voor Emma) maar sigaren hoef je niet te inhaleren en zijn een genotsmiddel pur sang.

Wat mag dat allemaal wel niet kosten? Welnu, je zal verbaasd staan: ongeveer een derde van wat wij jaarlijks aan tiende betaalden.

In de ogen van actieve Heiligen der Laatste Dagen garandeert dit alles natuurlijk een enkele reis naar de buitenste duisternis, dus ik ben benieuwd wie van jullie ik daar nog meer aan zal treffen en wat jullie dan drinken?

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

Laman
Het woord van wijsheid heeft voor mij weinig betekenis gehad. Mijn vader gaf mij altijd het goede voorbeeld door als lid van de kerk gewoon door te gaan met het roken van sigaretten en het nuttigen van alcoholische dranken. Koffie was voor mijn vader bijna van levensbelang. Als rechtgeaarde Indo dronk hij altijd "toebroek" (koffie met heet water er over heen), gemiddeld 4 mokken per dag.

Ook ik ben nooit echt gestopt met roken (ook niet toen ik super-actief was). Koffie kon ik wel laten staan en thee hadden we vervangen door rooibos.

Nu we geen lid meer zijn, genieten we weer volop van een lekker bakkie koffie en steken we nog geregeld een sigaretje op (ook al weten we dat het slecht voor je is).

Alcohol ben ik weer opnieuw aan het ontdekken. Geniet het meest van een rosé-biertje, maar een gewoon biertje is ook lekker op zijn tijd. Wijn vind ik nog steeds niet lekker, maar dat heb ik nooit echt lekker gevonden. Malibu is ook heel lekker op zijn tijd, net als Amaretto (maar ik ben altijd al een zoetekauw geweest).

Voor mij zijn het niet echt smaakontdekkingen, maar eerder herontdekkingen. Voor de kerk had ik ook al een leven met alcohol, koffie, thee, sigaretten en cola. Maar ik moet wel bekennen dat ik er nu veel meer van kan genieten. Wellicht dat ik ook nog eens een goede sigaar zal gaan roken. Misschien samen een keer, Mosiah?

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

Mosiah
Administrator
Zo, moest ff flink googlelen naar aanleiding van jouw post: koffie toebroek - sterk spul lijkt me dat. En van rose-bier had ik ook nog nooit gehoord; maak je dat zelf?

Samen een sigaartje doen lijkt me leuk een keer. Ik ben een buitenroker dus in de winter kom ik er niet zo vaak toe maar we zouden ook een keer ergens kunnen gaan zitten (Hajenius of Hartman in Amsterdam of zo).

Malibu vond ik niet geweldig maar dat komt omdat ik geen fan van kokos ben. Een pisang ambon met verse jus vind ik dan wel weer goed te doen. Denk dat ik er vanavond eentje doe

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

Eunice
hahahaha....ik moet wel lachen hoor als ik jullie posts lees...
Volgens mij is het leven van een ex-mormoon leuker dan van een non-mormoon (vind ik leuk klinken).

Wij hebben tenminste nog wat leuks voor later bewaard.

Ik was in mijn actieve periode zo blij dat ik geen mormoon was toen ik trouwde. Geen gewetensbezwaar dat er drank geschonken werd aan alle gasten. En wat was het gezellig!
Toen mijn ouders 40 jaar getrouwd waren, zochten wij een zaal waar wij dit konden vieren. Helaas waren alle beschikbare zaaltjes bezet, behalve de kerk...
Maar dan mochten wij alleen datgene schenken wat het woord v wijsheid voorschrijft. Het was een heel leuk feest. Maar iedereen keek best wel pips dat er geen echte koffie geschonken werd en ook geen lekker alcoholisch drankje gedronken werd.

Wat ik vroeger heel erg vond dat mensen die rookten zo'n stempel van de leden kregen. Als je rookte was je bijna een crimineel. Daar werd echt op neergekeken.

Hoe bedoel je je mag niet oordelen! Er werd/wordt in de kerk niets anders gedaan.
Want leden van de kerk zijn de kinderen van God en alle niet leden zijn dom, blind, zondig, en bijna melaats.

Ik heb ook heel veel respect voor onze vrienden die geen lid zijn. Zij hebben ons (ondanks dat wij mormonen waren) altijd geaccepteerd. Zij zijn juist degenen met een groot hart. Zij haalden kruidenthee voor ons in huis en gaven ons ruimte om te bidden voor het eten.
Wij waren toen hypocriet, want wij wilden iedereen zo laten leven zoals wij leefden.

Wat kan de waarheid soms hard zijn....

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

Mosiah
Administrator
Eunice wrote
Wat ik vroeger heel erg vond dat mensen die rookten zo'n stempel van de leden kregen. Als je rookte was je bijna een crimineel. Daar werd echt op neergekeken.
Inderdaad, ik heb een paar keer meegemaakt dat er meer begrip en vergeving was voor een pedofiel dan voor iemand die koffie drinkt.

Eunice wrote
Heel mooi gezegd, eentje om in te lijsten. Wel beschamend, achteraf gezien.
ada

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

ada
Vanavond heb ik voor mij een Martini in gedachten. En jullie?

Vorig jaar waren wij uitgenodigd op een verjaardagsfeestje van mormoonse vrienden. Het was een warme dag in mei en bij binnenkomst vroeg de gastvrouw wat wij wilden drinken. Ik vroeg om iets fris. Drie keer toe probeerde zij mij "thee" (zeg: zwarte thee) op te dringen. Zij bleef herhalen dat ze ons besluit om uit de kerk te stappen steunde en dat er "thee" was. Ik werd er stapelgek van! (Uiteindelijk heb ik mijn sinas maar zelf gepakt...).

Wat mormonen gewoon niet snappen (mijn zusjes hebben last van hetzelfde fenomeen) is dat je als niet-mormoon de KEUZE hebt wanneer je welk drankje wilt nuttigen. Als ik nu om iets fris vraag dan heb ik er op dat moment zin in - en een ander moment heb ik zin in koffie of wat dan ook....

Tja, keuzevrijheid in de mormoonse zin is ook iets aparts...

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

vlinder
Banned User
Hallo allemaal.
Misschien omdat mijn vader geen lid van de kerk was en mijn moeder wel en er met groot respect werd omgegaan voor elkaars standpunt, heb ik eigenlijk nooit zo'n probleem met het woord van wijsheid gehad.
Niet toen we wel naar de kerk gingen en ook nu niet nu we niet meer gaan.

Als tiener werd het volkomen gerespecteerd dat ik nooit rookte of dronk, terwijl mijn vriendenkring toch hoofdzakelijk niet leden waren. Ze bestelden in een café voor mij automatisch iets zonder alcohol. Maar andersom deed ik dat ook.
Wel is het zo dat ik in de kerk misschien voor te "losjes" doorging. Maar ja, dat kon mij niet zo schelen.
En nu hebben wij nog wel contact met sommige leden maar WvW is geen probleem.
Misschien wel omdat wij nog steeds niet roken. Te veel longkanker in de familie gezien.
Alcohol, wijn wel geprobeerd. Zelfs in Fankrijk, maar ik vind het net azijn. :-) Dus daar zit niet veel verschil in ten opzichte van vroeger.
Alleen ons kopje koffie 's morgens. Hmmmmm, dat had ik jaren eerder moeten doen. Waarom? Ik ben een avondmens en heb moeite met wakker worden, nou, een bakkie leut doet wonderen. :-)

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

Mosiah
Administrator
Hallo Vlinder, welkom op het forum!

Weer een heel ander perspectief, opgroeien in een religieus gemengd gezin. Dan leer je natuurlijk veel beter om met verschillende meningen om te gaan. Wat dat betreft ben ik aardig "beschadigd"

Re: Nexmo’s en het Woord van Wijsheid

Eunice
ada wrote
Vanavond heb ik voor mij een Martini in gedachten. En jullie?
Dit is onze eerste echte mormoonloze kerst. Dus niet stiekum een glaasje alcohol, maar gewoon zonder schuldgevoel een lekker glas wijn. Wat hebben wij genoten.
Eerst een heerlijk glas rode wijn, en daarna bij de koffie een likeurtje. Niet meer het gevoel hebben dat je het goede voorbeeld moet geven aan je omgeving. Niet meer de schijn ophouden.
12345